-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1869 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

آيا تفاوت اسلام انقلابي (مورد نظر منافقان) و انقلاب اسلامي(مورد نظر امام خميني) مانند تفاوت دين حكومتي با حكومت ديني است؟ تفاوت واژههاي مذكور را از حيث محتوا و اهداف بيان فرماييد:

فرق انقلاب اسلامي يعني انقلابي كه ماهيّت و راه و هدف اسلامي دارد با اسلام انقلابي يعني اسلامي كه ماهيت و راه و هدف انقلابي دارد. به عبارت ديگر فرق است ميان آن جا كه اسلام هدف و معيار انقلاب است با آن جا كه انقلاب هدف و معيار اسلام است.(1)

در اسلام انقلابي منافقان اسلام براي آنها وسيله است و هدف، انقلاب است، ولي در انقلاب اسلامي، انقلاب، وسيله است و هدف، اسلام مي باشد.

آنها اسلام را خلاصه در بُعد مبارزه و انقلاب مي دانند، در حالي كه انقلاب و جهاد عليه ظالمان تنها يك جنبه و جهت اسلام است، و جهات ديگر نيز در آن وجود دارد كه نبايد ناديده گرفت و انقلاب نيز در همه جا و همه زمان ضرورت ندارد.

امّا فرق حكومت ديني با دين حكومتي در اين است كه در حكومت ديني هدف از حكومت كردن اجراي دين الهي است. اين نوع حكومت اگر بر اساس دين اسلام پايه ريزي شده باشد، تمام مقصود حاكم اجراي عدالت است و مبناي كار حاكم زنده كردن دستورهاي قرآن و سنّت و روش صالحان است و بايد حاكم يا پيامبر باشد يا امام معصوم(ع) يا جانشينان امام كه فقهاي عادل هستند.

به تعبير قانون اساسي ما ولايت فقيه بايد حاكميت داشته باشد.

امّا دين حكومتي تعبيري است كه اخيراً در مقالات مطرح مي كنند و مقصودشان اين است كه به دين لباس حكومت و لباس سياسي كاري بپوشانيم و با اهداف سياسي دين را معنا كنيم. دين را وسيله رسيدن به قدرت سياسي قرار دهيم.

به تعبير ديگر هر جور كه دلمان خواست، دين را تفسير و معنا كنيم و با سياست خود تطبيق بدهيم.

به تعبير سوم دين را با ديدگاه و نظر سياسي خود تفسير كنيم كه البته اين كار اشتباه است.

بنابراين در اسلام انقلابي منافقان، اسلام وسيله و ابزار قرار ميگيرد و تنها جنبه انقلابي بودن آن (آيات جهاد) مورد نظر قرار مي گيرد. در دين حكومتي نيز دين ابزار مي شود و از اين جهت با هم شباهت دارند.

پي نوشتها:

1. شهيد مطهري، پيرامون جمهوري اسلامي، ص 145.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.